Проект «Розбудова партнерства для зменшення наслідків конфлікту у Дніпропетровському регіоні», над реалізацією якого протягом чотирьох місяців працювали експерти Центру «Тамариск», включає в себе освітній компонент – професійну підготовку керівників і менеджерів організацій, що працюють з внутрішньо переміщеними особами, а також підготовку психологів для роботи в кризових ситуаціях.

Тренінги з медіації і фасилітації діалогів для психологів проводила Владислава Каневська, віце-президент Національної Асоціації медіаторів України, координатор Мережі фасилітаторів діалогів.

Медіація — це процес, в якому нейтральна третя сторона, медіатор, допомагає вирішити конфлікт, сприяючи виробленню добровільної угоди між конфліктуючими сторонами. Медіатор полегшує процес спілкування між сторонами, допомагає глибше зрозуміти їхні позиції та інтереси, шукає ефективні шляхи вирішення проблеми, надаючи можливість сторонам дійти власної згоди.

«У всьому світі медіація є однією з найпопулярніших форм урегулювання конфліктів. В Україні медіація розвивається понад 20 років. Втім, саме сьогодні, коли в країні ідуть військові дії, коли в країні є внутрішні переселенці, що, беззаперечно, викликає напруженість у суспільстві, такі інструменти як медіація і фасилітація вкрай необхідні», – зазначає Владислава Каневська.

Тренінгова програма для психологів складалась з двох модулів: «Медіація, як інструмент подолання конфліктів» і «Фасилітація діалогів».

«Завданням першого модулю було взагалі дати розуміння, що є медіація, яке завдання стоїть перед медіатором, яка структура процесу і в яких ситуаціях слід застосовувати медіацію. Ми проводили різні вправи. І вже одразу після заняття учасники мали змогу проявити себе в ролі медіатора – застосувати отримані знання і навички у своїй професійній діяльності та у повсякденному житті, побачити свої сильні і слабкі сторони. Приїхавши на другий модуль, вони розповідали, що їм вдалося, а що ні. Хтось ділився більш сумними історіями, хтось навпаки – несподіваними успіхами. Так, одній з учасниць на роботі одразу сказали: «Ти навчилась, ось у нас є конфлікт, бери і вирішуй». І вона справилась. Приїхала сюди абсолютно вражена, з вірою в те, що вона може це робити. Звичайно, в неї було зразу дуже багато запитань. В практиці ми якраз і отримуємо той досвід, який потім можна вдосконалювати. Одні пробували застосовувати медіацію в приватному житті, інші – в професійному», – згадує тренер.

Тренінг «Фасилітація діалогів» був присвячений дещо глибшому рівню комунікації і розуміння сенсів.

«Фасилітатор більше працює з великими групами, це груповий процес. І це одна з ключових відмінностей між медіацією і фасилітацією. Медіація – це більш структурований процес, як правило, навколо якогось чітко визначеного питання. А от фасилітація може брати питання ширше. Починаючи від намагання зрозуміти, як ми бачимо одну і ту саму ситуацію. 80% успіху залежатиме від того, наскільки добре ви підготуєте діалогову зустріч, хто на неї буде запрошений, де вона відбуватимуться, як будуть сформульовані питання, що обговорюватимуться, важлива і підготовка самих ведучих тощо – це все те, що визначає якісний результат», – пояснює експерт.

Учасники тренінгу щиро дякували і тренеру, і організаторам за отриману можливість за такий короткий термін доповнити свої знання потужними професійними інструментами для якісної і результативної роботи. Одні відзначали, що саме завдяки пройденій програмі позбулися невпевненості і страху. Інші відчули поштовх до нового витка розвитку.

Вже після першого модулю декому вдалось успішно застосувати отримані навички. Адже ситуацій, які потребують професійного підходу для попередження чи вирішення конфлікту, сьогодні чимало. Приміром, за допомогою медіації було вирішено конфлікт між бійцем АТО і персоналом лікарні. Одна учасниця розповіла, що ставши свідком непорозуміння між хлопцями, які грали у футбол, за кілька хвилин примирила сторони. Дехто в своїй сім’ї спробував не допустити конфлікту. І переконався, що інструменти працюють.

Не можна не брати до уваги той факт, як наголошують психологи, що психіка демобілізованих учасників військових дій на Донбасі дуже змінена. Від рішення до дії їм потрібно набагато менше часу, ніж людині, яка лишалась в мирному житті. І це обов’язково потрібно враховувати – і тому, хто з ними працюватиме, і тому, хто обслуговуватиме, і вчителям та вихователям їхніх дітей, і лікарям. Слід розуміти, як з ними взаємодіяти. Тут буде в нагоді мова ненасильницької комунікації, яку вже знають випускники тренінгу.

Ще одна проблема – внутрішньо переміщені особи. Існує певна напруга, яка викликана як їхньою внутрішньою травматизацією, так і травматизацією від них.  Протистояння між переселенцями і волонтерами, переселенцями і державними структурами, переселенцями і учасниками АТО. Цей конфлікт, впевнені психологи, також можна зменшити за допомогою діалогів.

«Інструменти медіації і ненасильницької комунікації багато працюють з міфами. Той факт, що Центр «Тамариск» почав проводити навчання з ненасильницької комунікації, підтверджує, що в суспільстві з’являються люди, які не будуть в роботі спиратись на міфи. Як психотерапевт, дам таке визначення: медіація і фасилітація – це психотерапія суспільства», – зазначила одна з учасниць.

Наталя Назарова.

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Leave a Reply

Your email address will not be published.