Останнім часом в громадському секторі України багато уваги приділяється питанням організаційного розвитку неурядових організацій. В процесі розвитку та становлення впливового громадського сектору цілком природнім є підвищення вимог до професійності громадських організацій як з боку донорів, так і з боку суспільства. Щоб викликати довіру суспільства, вже недостатньо добрих намірів, найкращих прагнень та розмов про проблеми — потрібно демонструвати шляхи вирішення проблем, пропонувати ефективні соціальні технології, діяти і досягати суттєвих результатів.

Працюючи у сфері розвитку громадського сектору в Україні протягом десяти років, я бачила різні організації, і спостерігала за змінами, що відбуваються в багатьох з них. І помітила таку тенденцію: майже кожна організація на етапі створення має великий потенціал. Є небайдужі люди, є ідеї, є добрі наміри, є перспективи. Але чи багато з них витримують випробування діяльністю? Мати добрі наміри, і реалізовувати їх — це дуже різні речі.

За результатами моїх спостережень, тільки невелика частка організацій успішно розвиваються і досягають своїх цілей. Інші або так й залишаються зі своїми добрими намірами і діють неефективно, або розчаровуються і зовсім перестають діяти.

Чому так відбувається? І що заважає більшості НУО досягати своїх найкращих результатів? І чи часто ми запитуємо себе, що буде найкращим результатом нашої діяльності?

Для того, щоб досягти найкращого результату, перш за все треба мати уяву, мати бачення — а який він буде, наш найкращий результат, чого саме, яких змін ми хочемо досягти? Таке на перший погляд просте питання для багатьох з нас є дуже складним. І якщо мені відповідають: «Ми хочемо, щоб не було того, й того, й того…», напрошується наступне питання — а що ви хочете створити замість цього? Чесно відповісти самим собі, чого ми хочемо досягти — це перший крок до успіху. І навіть якщо наші цілі зараз здаються нам недосяжними, це не означає, що вони недосяжні взагалі. Можливо, до них можна рухатись поступово, спочатку невеликими кроками. Великі досягнення завжди починаються з мрій!

Часта перешкода на шляху втілення мрій — це невпевненість у власних силах, можливостях, вміннях. «А раптом не вийде?» — така думка час від часу відвідує навіть самих впевнених і успішних людей. Можна сісти, опустити руки і нічого не робити. А можна поставити собі питання — а що потрібно зробити, щоб вийшло? Можливо, треба розвинути власні навички, або залучити іншу професійну людину? Зібрати інформацію, організувати всю команду і зробити разом? Чи проконсультуватися у тих, хто вже подобні речі робив? І нарешті спробувати — ну не вийде, так не вийде! Робити дії — і отримувати досвід, який допоможе у майбутньому робити краще.

Людям часто здається, що досягати власних цілей їм заважають зовнішні обставини. Що у тих, хто діє більш ефективно, були якісь особливі умови та можливості. Але насправді це не так. Тому що успіх — це не тоді, коли обставини все зробили за тебе. Успіх — це коли ти сам, подолавши всі труднощі, досягаєш важливих для тебе цілей — не зважаючи на зовнішні обставини. Ця думка підтверджується багатьма історіями успішних людей і успішних організацій, які рухалися до своєї мети навіть у самих складних ситуаціях.

Багато хто скаже, що для цього потрібна велика внутрішня сила, впевненість у собі і прагнення досягти мету. А цим володіє не кожна людина, і навіть не кожен лідер НУО. Так, але у кожної людини є потенціал, щоб розвивати важливі для себе якості. І кожна людина може отримати підтримку у втіленні своїх добрих намірів і мрій.

Раніше підтримка один одного була цілком прерогативою близьких, друзів, однодумців. Тим, хто має біля себе людей зі спільним баченням і спільними цілями, дуже щастить — бо така підтримка надихає, і разом діяти набагато легше. Навіть, якщо тобі просто скажуть «Спробуй, у тебе вийде!», це надає впевненості і додає сил. Але підтримка близьких має й побічний ефект. Бо нерозуміння й негативна оцінка близьких людей може зарубати на корені саму найкращу інноваційну ідею. Крім того, близькі люди зазвичай люблять давати цінні поради, а чи завжди ми готові їх приймати і слідувати їм?

Але вихід є, бо сьогодні в світі активно розвиваються соціальні технології, спрямовані на професійну підтримку людей в їх позитивних намірах та досягненнях. Одна з таких технологій отримала назву «коучінг», і протягом останніх років все активніше застосовується у бізнесі.

Що таке коучінг? Коучінг — це перш за все партнерство між коучем і людиною, яка прагне до розвитку. Це дозволяє їм співпрацювати на рівні особистих переконань, цінностей і бачення. Коуч допомагає клієнту трансформувати своє життя, досягати бажаних проектних і особистих цілей, свідомо брати на себе відповідальність за свої дії та досягнення. Мета коучінгу — це розкриття потенціалу людини, розвиток її особистої і професійної ефективності, сприяння успіху і гармонії в різних сферах життя, досягнення найкращих результатів.

Коуч — це професіонал, здатний бачити і цінити у людині і організації все позитивне — як усьогоденні, так і майбутній потенціал. Він володіє спеціальними знаннями і навичками, що дозволяють допомогти людині або команді за дуже короткий час самим розкрити власний потенціал, обійти усі перешкоди і досягти цілі. Коуч може стати «професійним другом», здатним надати підтримку у втіленні навіть самих сміливих цілей і складних проектів. Стосунки між коучем та клієнтом — це стосунки конфіденційності, взаємної довіри і співробітництва. Процес коучінгу допомагає клієнту поглибити свої знання, покращити ефективність і підвисити якість власних проектів.

Процес коучінгу відбувається у форматі регулярних зустрічей коуча і клієнта (або особистих розмов за допомогою скайпу) — наприклад, раз на тиждень протягом періоду, коли така підтримка потрібна для ефективного втілення проекту або впровадження змін в організації. Під час кожної зустрічі клієнт обирає мету розмови, а коуч слухає, ставить питання і повертає клієнту свої спостереження. Така взаємодія допомагає проясніти ситуацію і побудити клієнта діяти. Під час коучінгового процесу головна увага фокусується на сьогоднішній ситуації клієнта, і діях, що треба здійснити для досягнення бажаних змін.

Сьогодні в громадському секторі у Україні коучінг тільки починає застосовуватися, але, на мій погляд, має великі перспективи. Оскільки в громадському секторі працюють люди, небайдужі до соціального оточення, які прагнуть позитивних змін у суспільстві. В таких умовах коучінгова підтримка буде дуже ефективною.

Чому ж коучінг досі не є розповсюдженим у громадській діяльності? По-перше, це нова технологія, яка набирає обертів тільки останні декілька років. Крім того, професійний коучінг у бізнесі є дуже дорогою послугою, і може здаватися зайвим витрачанням коштів для громадської організації.

Але вихід завжди є. В Україні є приклади, коли професійні коучі, зважаючи на специфіку діяльності НУО, надають свої послуги громадським організаціям за ціною, значно нижчою за ціну для бізнес компаній. Крім того, можна звернутися до коучів — студентів, які практикуються для отримання професійного сертифіката — вони можуть попрацювати з керівником НУО безкоштовно або за дуже символічну плату. І, нарешті, можна почати готувати своїх коучей в громадському секторі, як у свій час в громадському секторі розпочали підготовку професійних тренерів — все залежить тільки від нас!

Працюючи с громадському секторі, ми всі прагнемо позитивних змін у суспільстві. Але я впевнена — будь-які зміни треба починати з себе і своєї організації.

Змінюючи себе, змінюємо світ — приєднуйтесь до дій!

Leave a Reply

Your email address will not be published.