9 липня 2015 року у прес-клубі ДОО НСЖУ відбулась прес-конференція на тему: «Громадська антикорупційна експертиза, або що може громадськість». Громадські активісти поділились з журналістами зауваженнями, спостереженнями та висновками, підготовленими в результаті експертної оцінки деяких нормативно-правових актів.

Близько 30 громадських активістів Дніпропетровська пройшли посилену підготовку з питань проведення громадської антикорупційної експертизи та антикорупційної експертизи нормативно-правових актів. За підтримки Міжнародного фонду «Відродження» фахівці громадських організацій «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» та «Інститут Громадської Експертизи» в кінці червня 2015 року провели для майбутніх експертів тренінг.

«Ми ставили перед собою завдання підготовити та сформувати групу громадських експертів для розробки нової Програми запобігання та протидії корупції у Дніпропетровській області, а також провести антикорупційну експертизу нормативно-правових актів Дніпропетровської міської ради та Дніпропетровської обласної ради», – наголосив Олексій Літвінов, виконавчий директор Громадської організації «Інститут Громадської Експертизи».

«Наша коаліція організацій має за мету напрацювати практику застосування інструментів на рівні міської влади, – додав Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики». – Антикорупційна експертиза нормативного акту – це дослідження змісту документу. Вона передбачає виявлення певних повноважень, або дефектів серед процедур чи повноважень, що сприяють створенню умов для корупції. Це можуть бути «розмиті» повноваження держслужбовців, чи не встановлена процедура, яка дозволяє чинити свавілля тому чи іншому чиновнику, не порушуючи при цьому нормативних актів. Саме у виявленні таких позицій і полягає антикорупційна експертиза».

Отримавши необхідні знання та навички, громадські активісти провели антикорупційну експертизу деяких нормативно-правових актів і вже підготували 20 висновків. До переліку документів, які вивчались, потрапили рішення, що регулюють сферу зовнішньої реклами у Дніпропетровську.

«Чому ми зацікавились саме розміщенням зовнішньої реклами? Перед виборами питання – хто і на яких умовах буде розміщуватись – постає саме по собі, – завуважив О.Літвінов. – Громадська антикорупційна експертиза проводилась згідно з Методикою, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 р. № 1380/5. Експерти, яких ми підготували, здійснили антикорупційну експертизу рішень виконавчого комітету Дніпропетровської міськради з питань розміщення зовнішньої реклами».

Як пояснив Олексій Андреєв, на сьогодні діє рішення № 1148 від 31.08.2011р., яке встановлює порядок отримання дозволів на розміщення зовнішньої реклами у місті Дніпропетровськ. Адміністративний орган, який приймає такі рішення, – це відділ з питань реклами Дніпропетровської міської ради. Паралельно існує комунальне підприємство – Адміністративно технічне управління.

«Адміністративні функції з видачі дозволів, чи покарання поділяють ці дві структури. Проаналізувавши зміст рішення про розміщення зовнішньої реклами, ми виявили певні корупціогенні фактори. Наведу такий приклад порядку отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами – за законом заявник повинен для отримання дозволу звернутись до «Єдиного вікна», надавши копії усіх необхідних документів. Далі заява потрапляє до відділу з питань реклами Дніпропетровської міської ради, де буде вирішено – дати згоду на видачу цього дозволу чи ні. Зауважу, критеріїв для розгляду заяви немає. У разі позитивного рішення, заявник отримує список служб і установ для погодження цього рішення – з органом з питань містобудування та архітектури, з державним органом безпеки дорожнього руху, якщо місце розташування реклами знаходитиметься поблизу дороги, з утримувачем інженерних комунікацій, якщо такі є поряд, з органами з питань охорони об’єктів природно-заповідного фонду, охорони культурної спадщини тощо. Тобто чітка процедура погодження не встановлена. І скільки часу вона займе – не відомо. А вже з моменту отримання від рекламного відділу дозволу укладається договір, згідно з яким починається сплата використання потенційного місця майбутньої реклами. Приміром, заявник виконує усі умови і отримує погодження. На черзі рішення виконкому. В результаті остаточний дозвіл буде знову ж таки за підписом начальника відділу реклами. І оскільки така багатоступенева процедура містить безліч неформальних контактів і майже на кожному етапі передбачає численні витрати, сплати, які хоч і є легальними, та надходять зовсім не до бюджету, то зазвичай приховує в собі корупційні схеми. », – зазначив експерт.

За словами виконавчого директора «Інституту Громадської Експертизи», Рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 31.08.2011 р. № 1148, яке визначає порядок розміщення зовнішньої реклами, містить значну кількість корупціогенних факторів та не повною мірою відповідає Постанові Кабінету Міністрів України «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами» від 29 грудня 2003 р. № 2067.

Також громадські експерти провели експертизу проекту Закону України «Про фармацевтичне самоврядування», рішення «Про внесення змін до порядку передачі об’єктів (елементів) благоустрою м. Дніпропетровська в тимчасове використання за цільовим призначенням при реалізації потреб для об’єктів сфери споживчого ринку та сфери послуг», рішення «Про Порядок проведення конкурсу з реалізації металобрухту та відходів як вторинної сировини, що утворюються в результаті списання майна територіальної громади м. Дніпропетровська».

Олексій Літвінов запевнив, що усі напрацювання та висновки після оформлення будуть передані до Дніпропетровської міської ради разом із проектом змін до регламентів Дніпропетровської міської ради та її виконавчого комітету: «Ми спробуємо змінами у зазначених регламентах закріпити обов’язок органів місцевого самоврядування враховувати експертні висновки та скасовувати корупційні норми й рішення».

На актуальності питання громадської експертизи нормативно-правових документів наголосила і координатор проектів Громадської організації «Дніпровський центр соціальних досліджень» Анна Колохіна.  «У 2009 році наша організація займалась моніторингом процедури оформлення земельних ділянок. Нашим завданням було визначити розмір корупції. Але багато спільного мають виявлені нами проблеми тоді і ті, які згадувались сьогодні. Дійсно, при Дніпропетровській міській раді створено понад 100 комунальних підприємств, які виконують дозвільні функції. І проблема тієї кількості платежів, яку людина повинна сплатити, щоб отримати, приміром, кілька соток землі, чи дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, про що ми говоримо зараз, нікуди не зникла. На що витрачаються кошти, які отримують ці комунальні підприємства? На зарплату? На премії? До міського бюджету вони не потрапляють. Тобто, ми можемо спостерігати такі собі струмочки, які течуть повз бюджет. Аналогічна ситуація і з комунальними підприємствами, які створені при обласній раді. Рік тому ми намагались отримати інформацію про те, чим вони займаються. Відповіді на інформаційний запит досі не отримали».

Справа, яку розпочав громадський сектор, – громадська експертиза, антикорупційна експертиза – є досить важливою, переконані учасники прес-заходу. Таку ініціативу необхідно підтримувати і розвивати. Для того, щоб громадські антикорупційні експертизи мали ефективний результат, такі форми контролю повинні бути регулярними і системними. Експерти висловили сподівання, що чергові місцеві вибори посприяють налагодженню конструктивної роботи з депутатським корпусом.

* * *

Учасники прес-конференції:

  • Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»;
  • Анна Колохіна, координатор проектів Громадської організації «Дніпровський центр соціальних досліджень»;
  • Олексій Літвінов, виконавчий директор Громадської організації «Інститут Громадської Експертизи».

 

Захід відбувся в рамках реалізації проекту «Громадська оцінка місцевої антикорупційної програми, ініціювання її удосконалення та запровадження громадської антикорупційної експертизи» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» (www.irf.ua). Більш детальна інформація про хід реалізації проекту та його результати розміщена на сайті www.dcecrp.ho.ua та сторінці у соціальній мережі Facebook https://www.facebook.com/NGO.DCECRP.

Фото_3 Фото_4 Фото_6

Leave a Reply

Your email address will not be published.