Підсумки конференції, присвяченої якості надання адміністративних послуг

18 – 19 грудня 2014 року у Києві Центр політико-правових реформ спільно з Асоціацією українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів провели конференцію «Підвищення якості адміністративних послуг шляхом посилення впливу громадянського суспільства на державну політику у цій сфері». Її учасниками стали експерти та активісти громадських організацій, представники органів влади та журналісти з понад 40 міст України.

Захід відкрили: Ігор Коліушко, Голова Правління Центру політико-правових реформ, Вадим Пивоваров, виконавчий директор Асоціації УМДПЛ та Станіслав Топольницький, Координатор сектору «Громадянське суспільство та права людини» Представництва Європейського Союзу в Україні.

Протягом першого дня конференції обговорювалася загальна державна політика на національному рівні з проблематики адміністративних послуг.

Віктор Тимощук, заступник Голови Правління Центру політико-правових реформ, розповів про основні напрямки реформи у сфері надання адміністративних послуг, серед яких: скорочення кількості послуг та адміністративне спрощення, делегування повноважень з надання базових адміністративних послуг органам місцевого самоврядування, створення центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) та впорядкування відносин щодо оплати даних послуг. Окрім того, він представив основні ризики для реформи, першочергові кроки, які необхідно здійснити, а також запропонував, як громадськість може допомагати просуванню цих процесів.

Експерти Асоціації УМДПЛ презентували результати громадського моніторингу якості надання адміністративних послуг підрозділами Державної міграційної служби та МВС. Після промови Володимира Батчаєва про підсумки моніторингу в ДМС, до обговорення долучився Сергій Гунько, керівник прес-служби ДМС. Відповідаючи на запитання присутніх, він прокоментував зауваження громадськості та представників ЦНАП щодо відсутності взаємодії ЦНАП і міграційної служби, а також наголосив на бажанні співпраці служби з громадськістю.

Сергій Швецьпредставив результати моніторингу Департаменту громадської безпеки МВС України, а Петро Грибан – Державної автомобільної інспекції. На останній презентації був присутній Василь Брянцев, керівник відділу нормативно-правового забезпечення департаменту ДАІ МВС України, який підтвердив наявність виявлених недоліків. Згадуючи міжнародний досвід, також було обговорено проблему існуючої процедури видачі посвідчення водія, коли громадянам доводиться двічі здавати екзамени.

Василь Володимирович погодився, що це нерозумно, проте для досягнення змін потрібно міняти вимоги до закладів з підготовки водіїв та не втрачати за ними державний контроль. Детальніше із результатами моніторингу можна ознайомитися з науково-практичного видання «Адміністративні послуги ДМС та МВС: аналіз правових засад надання, результати соціологічного дослідження та громадського моніторингу якості їх отримання споживачами» за посиланням.

Другий день конференції був присвячений обговоренню кращих практик організації надання адміністративних послуг, державної політики з реформування системи даних послуг на місцевому та регіональному рівнях, а також впливу громадськості на ці процеси.

Свою думку з цих питань висловив Ігор Бригілевич, експерт Центру інформаційного консалтингу та Центру досліджень місцевого самоврядування.

Про типові проблеми створення і функціонування таких центрів розповіли експерти ЦППР Надія Добрянська та Олексій Курінний.

На користь децентралізації популярних адміністративних послуг наведено такі аргументи: можливість впливу громади на якість адміністративних послуг; зручне отримання адмінпослуг в інтегрованих (єдиних) офісах; ефективне використання публічних ресурсів. Все це також дає можливість  мінімізації та прозорого регулювання черг на різні послуги завдяки універсальності працівників; забезпечує швидкий обмін даними між підрозділами місцевого самоврядування, що надають різні послуги; обіцяє швидше переведення нинішніх паперових картотек в електронні реєстри місцевою владою, ніж подальше сподівання на центральні органи виконавчої влади.

Серед проблем функціонування ЦНАП названо неоднаковий для всіх послуг розклад роботи, невідповідні інформаційні та технологічні картки, відсутність відкритого простору в деяких ЦНАП та належних інформаційних ресурсів тощо.

Лариса Карп’як, директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку», розповіла про організацію діяльності центру на прикладі свого міста, яке сходні є одним лідерів України у якісному наданні адмінпослуг. Роман Матвійчук, заступник керівника апарату Волинської обласної державної адміністрації, поділився досвідом створення ЦНАП у районних державних адміністраціях та містах обласного значення Волинської області. Зокрема, мова йшла про організаційні і технічні засади створення ЦНАП, організацію електронного документообігу, комунікацію між працівниками і передачу інформації, навчання персоналу роботі з програмними продуктами тощо.

Із презентацією на тему належного врядування виступив також Петро Макаренко, керівник апарату Солом’янської районної в місті Києві державної адміністрації.

Ольга Мірошник, Президент Фонду місцевої демократії, вела мову про участь громадськості у реформуванні сфери адміністративних послуг на прикладі міста Харкова. Зокрема, для забезпечення проведення постійного моніторингу дотримання прав і законних інтересів громадян було підписано Меморандум про спільну діяльність між Харківською обласною державною адміністрацією, Харківською міською радою і громадськими організаціями, що удосконалює не лише роботу ЦНАП, але саму систему надання послуг та покращує обслуговування. Прикметно, що влада міста оперативно реагує на зауваження громадськості щодо організації надання адміністративних послуг. Тетяна Карельська, Президент Центру підтримки громадських та культурних ініціатив «Тамариск», розповіла про роль громадськості у впливі на якість адмінпослуг на прикладі Дніпропетровська.

Питання надання адміністративних послуг вимушено переміщеним особам підняла Олександра Дворецька, координатор правового напрямку ініціативи «Восток-СОС». Зокрема, багато питань вона мала до роботи Державної міграційної служби, на які відповідав Сергій Гунько.

«Основним елементом покращення якості надання адміністративних послуг є децентралізація. Треба зробити так, щоб за найбільш популярні (базові) послуги, такі як реєстрація актів цивільного стану, видача паспортів, реєстрація місця проживання, бізнесу, прав на нерухоме майно тощо, відповідали органи місцевого самоврядування. В містах обласного значення вони цілком спроможні на це вже, потрібно лише надати їм відповідні повноваження. Тактичним кроком є передача таких послуг в інтегровані офіси (ЦНАП), щоб люди не бігали по різних відомствах, вирішуючи свої питання. На жаль, сьогодні ні з боку центральної виконавчої влади, насамперед це МВС, ДМС, Мін’юст ми не бачимо конструктивної співпраці і бажання робити дійсно інтегровані офіси та віддавати повноваження. Тому дуже велике значення має тиск громадськості на місцевому і національному рівнях — на владу, політиків, щоб вони виконували свої обіцянки про децентралізацію», — підбиваючи підсумки, зазначив Віктор Тимощук.

Учасники конференції прийняли рішення підготувати і направити звернення до вищих органів державної влади із закликом забезпечити неухильну політику децентралізації, а також конкретними рекомендаціями щодо наведення порядку у наданні базових адміністративних послуг.

Захід відбувся за фінансової підтримки Європейського Союзу.

dsc_0624 dsc_0632 dsc_0646 dsc_0652 dsc_0668 dsc_0736 dsc_0768 dsc_0816

 

Комментарии:

Leave A Response

* Denotes Required Field