24 березня 2017 року Міжнародна фундація виборчих систем (IFES), спільно з Громадським холдингом «Група впливу» та Громадянською мережею ОПОРА провели міжнародну конференцію «Забезпечення виборчих прав внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в Україні». Конференція відбулася у Києві у рамках проекту «Підвищення рівня підготовки до виборів та політичної участі в Україні», який здійснюється за підтримки Посольства Великої Британії в Україні. Заява за підсумками конференції буде поширена пізніше, і у ній будуть відображені основні питання, щодо яких учасники дійшли згоди. Додаткова інформації про конференцію розміщена за цим посиланням: www.ifes.org.
В ході конференції було досягнуто консенсус між ключовими зацікавленими сторонами, у тому числі лідерами громадянського суспільства та народними депутатами України, щодо необхідності проведення реформи у відповідній сфері, шляхом внесення законопроекту, спрямованого на забезпечення виборчих прав внутрішньо переміщених осіб та інших мобільних всередині країни груп громадян.
27 березня 2017 року провідні представники громадянського суспільства, які брали участь у конференції 24 березня, а також у розробці проекту Закону, спільно з представниками Верховної Ради, які виступають за прийняття такого законопроекту, провели прес-конференцію в УНІАН, спрямовану на підвищення рівня обізнаності громадськості щодо положень запропонованого проекту і відображених у ньому положень.
27 березня 2017 року у Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону № 6240 “Про внесення змін до деяких законів України (щодо виборчих прав внутрішньо переміщених осіб та інших мобільних всередині країни громадян)”. Законопроект передбачає внесення змін до Закону «Про Державний реєстр виборців» та суміжних інших нормативно-правових актів, спрямованих на забезпечення ВПО в Україні у всіх видах виборів. Законопроект також дозволить голосувати громадянам України за їхнім фактичним місцем проживання за рахунок спрощення процедури реєстрації виборців та усунення прив’язки виборчої адреси виборця до реєстрації його місця проживання.
Законопроект було внесено на розгляд парламенту 24 народними депутатами України – представниками депутатських фракцій Блоку Петра Порошенка, Народного Фронту, Самопомочі, Радикальної партії Олега Ляшка та Опозиційного Блоку. Попередній розгляд законопроекту здійснюватиметься Комітетом Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя (голова Комітету – Руслан Князевич, Блок Петра Порошенка). За результатами розгляду законопроекту профільний комітет може рекомендувати парламенту або прийняти його у першому читанні, або ж відхилити. Відповідно до ст.93 Закону України “Про Регламент Верховної Ради України”, комітети Верховної Ради України мають розглядати зареєстровані законопроекти упродовж 30-денного строку з дня їх реєстрації в парламенті.
Законопроект було підготовлено громадським холдингом “Група впливу” та Громадянською мережею ОПОРА за результатами консультацій із народними депутатами України, Центральною виборчою комісією, громадськими організаціями, які спеціалізуються на питаннях забезпечення прав ВПО, а також інших зацікавлених сторін. Консультації, що передували реєстрації проекту, проводились відкрито та інклюзивно.
Відповідно до чинного виборчого законодавства, громадяни України голосують на тих виборчих дільницях, до яких віднесені їхні виборчі адреси. У свою чергу, виборчі адреси виборців визначаються на основі зареєстрованого місця проживання (окрім випадку тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси). Процедура зміни зареєстрованого місця проживання (так званої «прописки»), і, відповідно, виборчої адреси, є складною і ускладнює реалізацію виборчих прав ВПО та інших мобільних груп українських громадян.
Окрім зміни виборчої адреси, будь-який виборець в Україні може тимчасово (тобто на час проведення відповідних виборів) змінити місце голосування і проголосувати на виборчій дільниці за місцем фактичного проживання. Для цього виборець повинен подати письмову заяву до відповідного органу ведення реєстру виборців не пізніш ніж за п’ять днів до виборів, додавши до неї документи, які підтверджують необхідність зміни місця голосування. Процедура тимчасової зміни місця голосування є менш складною порівняно зі зміною виборчої адреси і широко використовується на загальнодержавних виборах трудовими мігрантами та іншими аналогічними категоріями виборців, які не мають можливості проголосувати за своєю виборчою адресою. Водночас, можливість зміни місця голосування без зміни виборчої адреси не передбачена на місцевих виборах, тоді як на парламентських виборах виборець, якому було змінено місце голосування, може проголосувати лише за пропорційною складовою змішаної виборчої системи (а не в одномандатному окрузі). Внаслідок цього обмеження ВПО, які не мають можливості проголосувати за місцем їх виборчої адреси, фактично позбавлені права голосу на місцевих виборах та на виборах до Верховної Ради, які проводяться за мажоритарною системою відносної більшості.
Внесений на розгляд парламенту законопроект дозволятиме належним чином реалізувати виборчі права мільйонам переміщених внаслідок збройного конфлікту осіб та громадян, фактичне місце проживання яких не збігається з їхніми виборчими адресами.
Законопроектом передбачено, що:
- будь-який виборець зможе змінити свою виборчу адресу на адресу за фактичним місцем проживання шляхом подання письмової заяви до органу ведення Державного реєстру виборців, юрисдикція якого поширюється на територію, до якої віднесено місце фактичного проживання відповідного виборця;
- з метою запобігання виборчому туризму передбачено, що така заява може бути подана до відповідного органу ведення Реєстру протягом п’яти днів після офіційного початку виборчого процесу під час загальнодержавних або місцевих виборів; зміни до виборчої адреси під час перебігу виборчого процесу з відповідних виборів не допускаються;
- до письмової заяви про зміну виборчої адреси мають додаватись документи, які підтверджують фактичне місце проживання виборця; перелік цих документів є ширшим, порівняно з переліком, передбаченим Законом «Про Державний реєстр виборців» для зміни виборчої адреси (окрім паспорту громадянина України, він також включає документи, які підтверджують працевлаштування, здійснення підприємницької діяльності, довідку про взяття ВПО на облік тощо);
- виборець може змінювати виборчу адресу за відповідною заявою не частіше ніж раз на 180 днів.
За підтримки Посольства Великої Британії в Україні IFES організував цілий ряд заходів, спрямованих на забезпечення права голосу внутрішньо переміщених осіб в Україні та їх залучення у формування державної політики на загальнонаціональному рівні. Крім того, на основі міжнародних стандартів та кращих практик у сфері забезпечення виборчих прав ВПО, IFES надавав юридичну та фахову підтримку авторам законопроекту № 6240. Ці зусилля є складовою більш широкої за обсягом і змістом програмної діяльності IFES, спрямованої на посилення розбудови демократії в Україні, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку, Міністерством міжнародних справ Канади та Посольством Великої Британії в Україні.